درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
شنبه | 1403/02/08
زمانی که صحبت از تمدن می شود،لاجرم پای علم نیزبه میان می آید
تاریخ درج مطلب 1394/10/03
منبع : روابط عمومی خانه بیداری اصفهان

دومین همایش از سلسه همایش های تخصصی تمدن نوین اسلامی با عنوان "منزلت فلسفه علم در تمدن سازی" در سالن همایش های خانه بیداری اسلامی اصفهان ، پنج شنبه سوم دی ماه 1394 برگزار شد.زمانی که صحبت از تمدن می شود،لاجرم پای علم نیزبه میان می آید

دکتر غلامحسین مقدم حیدری ضمن اشاره به تاریخ نظریات پیرامون علم و نقد و بررسی آن اظهار داشت: وقتی صحبت از تمدن و یا از هویت می شود، لاجرم پای علم نیز در میان است. علم به مثابه معرفت، از بنیانی ترین لایه های شکل دهنده تمدن و قوام دهنده هویت است. در این راستا صحبت از رشته ای که عهده دار بحث از تحول علم و لایه های عمیق علم و معرفت است، و بررسی منزلت و نقش آن در شکل گیری نگاه و رویکرد تمدنی، اهمیت خاص خود را داراست.

رییس پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: این نشست تلاشی است برای تامل در چندین پرسش؛ اول اینکه فلسفه های مضاف (و یا فلسفه های میان رشته ای) مانند فلسفه علم  با چه رویکردی و چه ساز وکاری می تواند به نگاه تمدنی گره بخورد و موثر واقع شود؟ ثانیا فلسفه علم در شکل گیری تمدن غرب چه منزلتی داشته است؟ و ثالثا مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی ما به چه نحوی امکان جاری شدن در مباحثی همچون فلسفه علم پیدا می کند؟ تا در پس تامل در این سه پرسش، گامی روبه جلو در اندیشه و نگاه تمدنی خود برداریم.

دکتر  مهدی معین زاده  دیگر سخنران این نشست ضمن اشاره به بحران دوران جدید و طرح اجمالی ایده "پدیدارشناسی" به عنوان تمهیدی بر تمدن جایگزین تمدن غرب، پدیدار شناسی را طرحی ذاتا دینی قلمداد  کرد و اظهارد اشت: پدیدارشناسی یعنی اجازه دهیم پدیده ها همان گونه که هستند خود را نشان دهند.

این عضو هییت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه امارات شدن، ترکیه شدن و مالزی شدن برای ما سخت نبوده و نیست، خاطر نشان کرد: ما نسبت به غرب و همین طور نسبت به مالزی و ترکیه احساس خوبی نداریم؛ چرا که ما تمدن حاضر را تمدنی بیگانه با خود می پنداریم.

وی در پایان افزود: نگاه دین در برخورد با پدیده ها نگاه آیه ایست. همه چیز آیه است. این نگاه می تواند بنیان پی ریزی تمدن آینده باشد.

پاسخ گویی به پرسش های حاضران، بخش پایانی این نشست تخصصی بود.

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته