درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
پنج شنبه | 1403/01/30
امام علی(ع)؛ بــــهترین صحابه پیامبر(ص)
تاریخ درج مطلب 1396/07/06
منبع : خانه بیداری اسلامی

امام علی(ع)؛ بــــهترین صحابه پیامبر(ص)

پنجمین جلسه بررسی کتاب حیات فکری- سیاسی امامان شیعه با حضور دکتر موسی نجفی و اعضای خانه بیداری اسلامی، پنجشنبه، ششم مهر ماه ۹۶، در محل خانه بیداری تشکیل شد. مباحث این جلسه بخش پایانی فصل «امام علی(علیه السلام)» بود.

نجفی در ابتدا به جمع بندی مباحث جلسات قبل پرداخت و گفت: "خوارج می توانند فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشند. خوارج زمان امام علی(علیه السلام) هم فقط خوارج سیاسی نبودند، خوارج فکری نیز بودند که هم در تعریف افراط داشتند و هم در مصداق. این افراد شامل پنج گروه بودند؛ قبایل سطح پایین بدوی، بی بصیرتهای دینی، افراد دارای روحیه قبیلگی و فرار از مدنیت، کسانی که به دنبال تقسیم غنایم جنگ جمل بودند و عامیان ظاهربین. قتل عثمان باعث شد این افراد به خودباوری برسند چون دیدند نه تنها می توانند خلیفه را بکشند، بلکه این قدرت را نیز دارند که خلیفه جدید هم بر سر کار بگذارند. در ماجرای قتل عثمان، مالک اشتر و عمار، توجه را به سمت امام علی(علیه السلام) معطوف کردند. حضرت هم مردم را در صحن مسجد کوفه کنونی (رَحبَه) جمع کردند و گفتند طلحه امیر باشد و من وزیر می شوم. امام با این جمله خلافت را پیشنهاد می کنند، نه امامت را. امام را خدا تعیین می کند در حالی که خلافت مقامی غیرالهی است."

اصحاب پیامبر(ص) از جمله ابوذر، سلمان و مقداد سعی می کردند جایگاه واقعی امام علی(علیه السلام) و فرزندانشان را برای مردم روشن سازند. این اقدامات به تبعید و ظلم حکومت انجامید. نجفی در توضیح این تلاش ها و نتایج آن گفت: "برخی مواقع اصل مبارزه کمرنگ می شود و تنها چیزی که مهم است این است که خط گم نشود. سعی امام و یارانشان هم در حفظ خط تشیع بود و برخی رویداد های تاریخی نشان دهنده موفقیت ایشان در آن دوران است مانند این که در شورش مصر وساطت حضرت علی(علیه السلام) پذیرفته شد"

نجفی در پایان ضمن اشاره به شهادت امام(علیه السلام)، به نقد شیعیان غالی پرداخت: "روایات متعددی در باب محل و هنگام شهادت امام(علیه السلام) بیان شده. برخی هم گفته اند آخرین آیه ای که امام(علیه السلام) قبل از شهادت خواندند: «فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شراً یره» بود. تشیع غالی از زمان خود حضرت امیر(علیه السلام) آغاز شد و تا بعد از آن هم ادامه یافت. علت شکلگیری این گروه تاثیر فرهنگهای دیگر بر تازه مسلمانان عراقی بود. در حالی که امام علی(علیه السلام) هرگز از پیامبر جلوتر نمی رفتند"

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته