درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
شنبه | 1403/02/01
شيعه را بايد با فرهنگ خودش شناخت
تاریخ درج مطلب 1397/01/25
منبع : خانه بیداری اسلامی

شيعه را بايد با فرهنگ خودش شناخت

جمعی ازاساتیدآلمانی درمورخ 25 فروردین ماه 1397 همزمان با عید مبعث ، ازخانه مشروطیت اصفهان دیدن کردندودرنشستی با دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پیرامون فلسفه سیاسی به گفتگوپرداختند.

دراین نشست رییس خانه مشروطه اصفهان اظهار كرد: «همانطور كه ماكس وبر معتقد بود براي شناخت هر فرهنگي بايد به آن فرهنگ وارد شد، ما نيز معتقد هستيم كه شيعه را بايد با خودش شناخت.» نجفی در خصوص فلسفه سیاسی شیعه گفت: «فلاسفه شیعه مثل هگل به تکامل قائل هستند، بر خلاف ابن خلدون فيلسوف و متفکر اهل سنت که به تکامل قائل نیست.  بنده در کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» به مقایسه فلسفه انحطاط و تکامل در اسلام و مقايسه آن با غرب پرداخته ام. شيعه معتقد است تكامل در انتهاي تاريخ با امام معصوم و انسان كاملي از نسل پيامبر اسلام صورت مي گيرد. حضرت مسيح از آسمان به زمين مي آييد و با حضور حضرت مهدي علیه السلام مسيحيان با مسلمانان در صف واحدي قرار مي گيرند. شيعه معتقد است تكامل بين ما و خداوند با حضور انسان كامل یا همان امام معصوم صورت می گيرد؛ در حالي كه شما معتقديد اين تكامل بدون نياز به انسان كامل و با اتكا به عقل بشري انجام مي شود. ما تنها عقل را كافي نمي دانيم و معتقديم اين تكامل بايستي با حضور انساني ملكوتي نهايي شود.» رييس خانه مشروطه اصفهان تاكيد كرد: «نه مسجد در مكتب شيعه مثل کلیسا است و نه علماي ما پاپ و نه مذهب شيعه،‌مسيحيت است.»نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: «نگاه هاي سياسي به دليل اينكه شما در غرب و ما در شرق قرار داريم ما را از يكديگر دور مي كند؛ اما نگاه هاي فلسفي ما را به همديگر نزديك مي كند. همانطور كه ماكس وبر معتقد بود براي شناخت هر فرهنگي بايد به آن فرهنگ وارد شد، ما نيز معتقد هستيم كه شيعه را بايد با خودش شناخت نه از ديدگاه خودتان در برج عاج!     

رییس خانه مشروطه اصفهان افزود: «آلمانی ها و ایرانی ها اشتراکات زیادی دارند؛ همانطور که شما آلمانی ها در تاریخ خود گوته و هایدگر دارید، ایرانی ها نیز شاعران و فیلسوفان نامی همچون حافظ و ملاصدرا در تاریخ خود دارند.» اين استاد دانشگاه در بخشی دیگر از این گفتگو اشاره کرد که؛ هایدگر، فیلسوف آلمانی در مصاحبه با اشپيگل پایان فلسفه را تفکر می دانست، ما هم قایل به این هستیم که پایان فلسفه به تفکری ملکوتی منجر می شود. همانطور كه هايدگر به مدرنيته نقد داشت، ما نيز به مدرنتيه انتقاد داريم.»  عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به پرسش یکی از اساتید که شما حكومت مذهبي را بيشتر ترجيح مي دهيد يا مدل حكومتي سكولار را، خاطر نشان کرد: «مدل حكومت مذهبي ما چيزي غير از تئوكراسي هاي غرب است. در حكومت مذهبي شيعه امام معصوم كه مظهر همه صفات عالی بشری است در راس قرار دارد. شما حکومت مذهبی را با حضور کالون در ژنو تجربه کرده اید. ما هم حکومت حضرت علی علیه السلام را در تاریخ داریم که ایشان مثل فرد عادی زندگی می کرد و حاضر نبود در قضاوت بین وی و دیگران تفاوتی اعمال شود.»اين استاد  دانشگاه در پاسخ به پرسش یکی از اساتید پیرامون ماهیت گروه های اسلامی مثل داعش و ارتباط آن با اسلام، تاکید کرد: «جریان های بنیادگرایی مثل داعش، اصلا شیعه نیستند، جز گروه های اسلامی هم محسوب نمی شوند، گروه های افراطی و آدم کش هستند. داعش زاییده دستگاه جاسوسی غرب و برای تضعیف و تخریب چهره واقعی اسلام واقعی تقویت می شوند. داعش اصلا فکری و فلسفی نیست و به دلیل اینکه امام معصوم ندارند،رویکرد خشنی نیز دارند.» 

درپایان این نشست ، جمع حاضراز خانه مشروطه اصفهان (منزل مجاهد شهید آیت الله حاج آقانورالله اصفهانی) بازدیدکردندواز نزدیک با اندیشه های سیاسی و فکری این مجموعه آشنا شدند.

 

 

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته